RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA
MELAYU KSSR
Mata pelajaran : Bahasa Malaysia
Tahun
: 3 Ibnu Sina
Bilangan
murid : 20 orang
Tarikh : 25 Februari 2014
Masa
:
8.15 Pagi – 9.15 Pagi (60 minit)
Tema
: Kekeluargaan
Tajuk
: Amira yang Baik Hati
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
2.2 Membaca
dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan
sebutan yang betul.
|
2.2.3 Membaca dan memahami ayat dalam perenggan
daripada pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang betul.
|
Objektif :
Pada akhir
pengajaran, murid dapat :
i.
Membaca dan
memahami perkataan, frasa dan ayat berdasarkan petikan bertajuk “Amira yang
Baik Hati ” yang diberi dengan menggunakan sebutan yang betul.
ii.
Mengenal pasti ayat penyata yang mengandungi kata
adjektif dalam petikan.
Sistem Bahasa :
Tatabahasa
: kata adjektif, ayat penyata
Kosa kata : menziarahi,
nota kecil, sembuh
Pengisian Kurikulum/ Elemen Merentas Kurikulum :
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Baik
hati, hormat-menghormati, kasih sayang
KB : Mengenal pasti, menghubung kait
KP : Verbal linguistik, interpersonal
EMK :
Keusahawanan
Bahan Bantu Belajar (BBB)
1)
Komputer
2)
LCD
3)
Video lagu “Ibu
Ratu Hatiku”
4)
Slide Power Point
5)
Teks Cerita
6)
Lembaran Kerja
Pengetahuan Sedia Ada
Murid pernah menziarahi ahli keluarga yang sakit di hospital.
Isi
Pelajaran
|
Langkah/
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Nyanyian lagu “Ibu Ratu Hatiku”
berserta lirik lagu.
|
Set induksi (5 minit)
1)
Murid-murid ditayangkan dengan video lagu yang bertajuk
“Ibu Ratu Hatiku”.
2)
Murid-murid
menyanyikan lagu tersebut berpandukan lirik yang ditayangkan dengan kuat dan
bersemangat.
3)
Guru
menerangkan tentang isi pelajaran pada hari ini.
|
BBB :
-
Video lagu “Ibu Ratu Hatiku”
KB :
-
Menghubung kait
KP :
- Muzik
|
Teks cerita yang
bertajuk “Amira yang Baik Hati ”
Penilaian kemahiran
membaca
Nilai yang terdapat
dalam cerita.
|
Langkah
1 (15 minit)
1)
Guru
mengedarkan teks karangan yang bertajuk “Amira yang Baik Hati ” kepada murid.
2) Murid-murid dikehendaki membaca teks secara
bergilir-gilir.
3) Murid-murid disoal tentang isi petikan.
4) Murid-murid diminta mengeluarkan kosa kata yang terdapat
dalam teks.
5) Guru menerangkan kosa kata tersebut.
6) Guru membimbing aktiviti murid memahami perkataan dan ayat
yang terdapat dalam teks.
|
BBB
:
-
Teks cerita
-
Lembaran kerja
KP :
-
Verbal
linguistik
-
Intrapersonal
Nilai :
-
Berdisiplin
KB :
-
Mengenal pasti
BCB :
-
Kemahiran
membaca
- Kemahiran menulis
|
Tatabahasa
:
Kata
adjektif
|
Langkah 2 (20 minit)
1) Guru menerangkan tentang kata adjektif berdasarkan slaid.
2) Murid-murid dibahagikan kepada empat kumpulan.
3) Dalam kumpulan, murid diminta mengenal pasti ayat penyata
yang mengandungi kata adjektif yang terdapat dalam teks “Amira yang Baik
Hati”.
4) Guru bersoal jawab dengan murid.
|
BBB
:
-
Nota kata kerja
-
Slaid gambar
KB :
- Mengenal pasti
KP :
-
Verbal
linguistik
-
Interpersonal
Nilai
:
Kerjasama
|
Pemulihan
dan Pengayaan
|
Langkah
3 (15 minit)
Penilaian :
1)
Setiap murid
diberikan lembaran kerja oleh guru.
2) Murid dikehendaki mengenal pasti dan membetulkan kesalahan
penggunaan kata adjektif dalam ayat.
3) Murid diminta membaca jawapan dengan sebutan yang betul.
Pemulihan:
1) Guru membantu murid membaca dan memahami ayat berdasarkan
kata adjektif dengan sebutan yang betul.
Pengayaan:
1) Murid mencipta serangkap pantun yang berkaitan dengan teks
dengan menggunakan kata adjektif dan membacakannya di hadapan kelas.
|
BBB
:
- Lembaran kerja
KP :
-
Verbal
linguistik
-
Intrapersonal
BCB
:
-
Kemahiran
membaca
-
Kemahiran
menulis
|
Nilai
yang diperoleh dalam cerita
|
Penutup (5 minit)
1)
Murid
menyenaraikan nilai murni yang telah diperoleh hasil daripada pembelajaran
mereka.
2)
Guru merumus
pengajaran tajuk yang telah diajarkan pada hari ini.
3)
Murid
menyanyikan lagu yang disediakan oleh guru.
|
KP :
-
Verbal
linguistik
-
Intrapersonal
-
Muzik
KB:
-
Merumus
Nilai
murni :
- Disiplin
|
No comments:
Post a Comment